Er is sedert eind 2020 een luxueuze versie van de e-bakfiets op de markt, de Carqon. Er zijn al stemmen die het de Tesla onder de bak- en cargofietsen noemen. Maar is dat ook zo als je ermee rijdt?
Ik nam de proef op de som en testte twee gestroomlijnde e-bakfietsen uit: de degelijke Carry II Vogue en de gloednieuwe Carqon. Beiden zijn uitgelijnd op twee wielen.
Mijn bevindingen bij de Carry II Vogue
Wat opvalt is het erg stabiele gevoel voor een bakfiets op twee wielen
Het is een slank model met een natuurlijke look door de bruine houten laadbak
De ketting zit verborgen achter een beschermkap, wat een goede zaak is wil je met een bleke broek de kinderen rondvoeren
Het trappen loopt soepel met de ondersteuning, maar zou voor mij met een groter verzet mogen
Ik zit comfortabel recht, waarmee ik geen last heb van een voorovergebogen rug
Voldoende plaats voor 2 kinderen. Daarbij kunnen ze kiezen waar ze zitten, er zijn namelijk 4 riempjes. Ze kunnen ofwel naast elkaar ofwel tegenover elkaar zitten.
Ook voor boodschappen is er ruim plaats in de laadbak
Voordeel is dat er een regenhoes inbegrepen zit en daarbij steunstangen, die je kan verwijderen in de zomer
Algemeen: dit is een oerdegelijke, stevige, en stabiele, slanke elektrische bakfiets met een natuurlijke look voor een betaalbare prijs
Mijn ervaring met de Carqon
Wat me meteen opvalt is dat deze bakfiets zeer soepel draait, alsof je een erg vloeiend servostuur hebt
De versnelling is erg soepel en snel veranderbaar
De gestroomlijnde uitstraling van de e-cargofiets maakt het stijlvol om op te rijden
Hier geen ketting, maar een riem, vetvlekken aan broekspijp zijn hiermee volledig verleden tijd
Deze bakfiets zit van bij het begin tot het einde comfortabel. Ik zat meteen gemakkelijk en dat bleef gedurende de hele rit.
Er is ook stapondersteuning
Er is ruim plaats in de laadbak, twee kinderen hebben plaats om naast elkaar te zitten met riempjes aan, kijkend in de kijkrichting. Aan de voeten is nog plaats over voor eventuele boodschappen.
Een grote luxe is het deurtje aan de zijkant. De kinderen kunnen zich laten bedienen door butler James en ik hoef me geen bult te heffen om een zware pak water in te laden
Het trappen loopt zeer smooth, met een voor mij aangenaam verzet. Hier heb ik niet de indruk dat ik rondjes aan het malen ben. Meteen gaat de snelheid in verhouding mee.
Algemeen: deze bakfiets is zeer wendbaar en draait zeer kort. De Carqon heeft alles wat een gewone elektrische bakfiets heeft, maar dan van een niveau hoger. Dat voel en merk ik in alles: in het comfortabel trappen, in de ondersteuning, in de versnellingen, in de hoge laadbak met deur. En niet te onderschatten: het gestroomlijnde design waar mensen in de straat hun hoofd af en toe voor in mijn richting draaien.
In feite past het woord bakfiets niet meer bij de Carqon. Laten we er de naam slanke sleefiets aan geven. Of zullen we straks gewoon spreken van “ik rijd met een carqon”?
En bij ‘Blind Date’ hebben ze heus geen monopolie op dat magische, grote onthullingsmoment: ook bij Cool Electro Cycles weten we daar wel weg mee. Klaar voor de big reveal?